Mw. drs. F.L. Büchner
| Proefschrift |
Quantity & variety. Fruit and vegetable consumption and bladder and lung cancer risk |
| Promotor(es) |
prof.dr. L.A.L.M. Kiemeney
prof.dr. ir. E. Kampman |
| Copromotor(es) |
H.B. Bueno de Mesquita |
| Datum |
woensdag 23 november 2011 |
| Tijd |
13.30 uur |
| Locatie |
Radboud Universiteit, Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2 |
Onderzoek naar gezondheidseffecten van groente en fruit richt zich voornamelijk op de hoeveelheid groente en fruit die wordt gegeten en niet op de variatie daarin. Groente en fruit verlagen mogelijk het risico op long- en blaaskanker. In dit proefschrift wordt de relatie tussen groente- en fruitconsumptie, zowel de hoeveelheid als de variatie in consumptie, en het risico op long- en blaaskanker bestudeerd in de ‘European Prospective Investigation into Cancer and nutrition’ (EPIC) studie, een studie met een half miljoen deelnemers.
Veel fruit en gevarieerde groente
Het eten van meer fruit blijkt het risico op longkanker te kunnen verlagen, zo laat dit onderzoek zien. Ook een meer gevarieerde consumptie van groente was gerelateerd aan een lager longkankerrisico. Er is geen relatie gevonden tussen de consumptie van groente en fruit en het risico op blaaskanker. Stoppen met roken is echter nog altijd de belangrijkste maatregel om de kans op long- en blaaskanker te verlagen.
Over de promovendus
Frederike Büchner (Hengelo, 1980) studeerde Biomedische Wetenschappen in Nijmegen. Bovenstaand onderzoek is een samenwerking tussen het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de afdeling Epidemiologie, Biostatistiek en HTA van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Evidence Based Practice. Ze is werkzaam als gezondheidswetenschapper bij het RIVM.